Má vaše dítě problémy s učením? Potřebujete poradit? OBRAŤTE SE NA NÁS ->>

Jak na učení během rotační výuky

Snad každý rodič je momentálně rád, že alespoň nějakým způsobem se společnost a školy začínají vracet do normálního režimu.

Situaci samozřejmě ztěžuje testování, respirátory, rotační výuka. Dnes se ale zaměříme spíše na to, jak přistupovat k učení a výuce dětí doma, když chodí do školy každý druhý týden.

Problém rotační výuky

Všichni se těšili na moment, kdy děti vyrazí s aktovkami a rodiče jim zamávají od dveří. V době rotační výuky nastává problém v dalším týdnu, kdy dítě do školy nechodí a absolvuje distanční výuku.

Režim, který začal fungovat na konci předchozího týdne, se opět vytratí. V tuhle chvíli aktivita studentů bude jako na houpačce. Nejenže při školní docházce mají daleko více vyučovacích hodin, ale i více písemek a úkolů, které musí plnit. V distanční výuce toho není tolik (samozřejmě jsou i opačné případy).

Jak z tohohle kolečka ven?

Důležité je ponechat dítěti podobný režim jako ve škole. Mělo by vědět, kdy má povinnosti a kdy může odpočívat u her. Co si budeme povídat, distanční výuka už trvá delší dobu, děti nám zlenivěly a nic se jim nechce. Proto to u nich musíme zase nastartovat. Obzvlášť, když začínají chodit do školy.

Pokud v době online hodin nemají tolik věcí do školy, můžeme vyplnit mezery třeba procvičováním učiva nebo domácími pracemi. V tomto případě je nutné být důslední, vytrvalí a neztrácet nervy, protože znovunastolení režimu po tak dlouhé době není lehké. Můžete to pojmout jakoukoli formou. Třeba z toho udělat hru.

Dítě nastoupilo do školy a zhoršilo se

I toto se může stát. Děti byly teď školou zaměstnané méně, převážně u počítače. Návrat do pracovního režimu jim může činit potíže. Mají více písemek, úkolů, dohánějí resty, které nestihly během online výuky, a problémy se začínají jen sypat. Je důležité dítě podpořit a pomoci mu s tím. Nejen již zmíněným zavedením režimu, ale také s vysvětlením problematické látky a dohnání mezer v učivu, které vlivem distanční výuky mohly vzniknout.

Děti se s tím samy budou prát, proto záleží na rodičích, aby je podpořili a neshazovali stylem „tohle už máš dávno vědět“. Jak by to mohly vědět, když neměly tolik prostoru k procvičení učiva? Jedno vysvětlení, jedno cvičení a jedeme dál.

Vysvětlovat, procvičovat, drilovat

Známá písnička, která je často opakována. A pokud se zpívá, děti nemají problém s učivem. Populární motto, které zná jistě každý: „Opakování je matka moudrosti“, je zde na místě. Aby děti dohnaly učivo a cítily se pohodlně, nevztekaly se u učení, je třeba opakovat, procvičovat a trénovat.

Někdy to bude trvat déle, než třeba něco žáček pochopí, jindy to bude hned. Ale bez drilování se to neobejde. Často se setkáváme s tím, že jen úkoly a cvičení ze školy nestačí k plnému pochopení látky.

Jak by procvičování mohlo vypadat?

Při opakování probrané látky můžeme postupovat různě. Nám se osvědčila metoda, kterou běžně používáme. O co se jedná? Pojďme se na to v následujících pár krocích podívat:

1. Objasnění slov

Nejdříve zjistěte, zda všemu rozumí. Vyberte třeba těžká slova nebo příklady a zeptejte se, jak je chápe. Může se stát, že něčemu student nerozumí. Tato slova či úseky je potřeba pochopit, aby se student učivo naučil. Vysvětlujte si, objasňujte, ukazujte na příkladech.

2. Čtení

Jakmile máte pochopená všechna slova, znaménka, příklady, postupy, nechte studenta si látku znovu přečíst nebo vysvětlit vlastními slovy. Budete vědět, zda chápe učivo jako celek. Často se stává, že děti věci po vysvětlení plně nechápou a jen papouškují, co jste jim řekli. Pokud to tak je, ověříte si to v dalším bodě.

3. Příklady

V případě, že děti pochopily učivo, nechte je vymyslet spoustu jiných příkladů, ukázat v praxi, vysvětlit, kde se to dá použít. Pokud nejsou schopné vytvořit jiný příklad, nemají slovo či látku pořádně pochopenou. Potom se musíte vrátit ke kroku 1.

4. Drilování

Na závěr je vždy nutné procvičování. Trénovat učivo do momentu, kdy žák nechybuje, všemu rozumí a je si sám sebou jistý. Pokud se dostanete až sem, student by neměl mít problémy s učivem.

 

V dnešní době je naštěstí spousta možností, jak doplnit školní látku – existují různé procvičovací sešity, pracovní listy či webové stránky, které nabízejí mnoho způsobů zopakování učiva.

Samozřejmě je třeba nepodcenit situaci, a pokud vidíte, že dítě školu nezvládá, je třeba to začít řešit co nejdříve.

Konec roku se kvapem blíží (prázdniny naštěstí také 😊) a určitě byste neradi, aby vám na závěr něco uteklo.

Držíme palce a věříme, že děti návrat do školy zvládnou a uspějí.

 

Pokud si nejste jistí, jak na tom vaše dítě je, velmi rádi vám pomůžeme.

Chcete dostávat upozornění do e-mailu?

Budeme vám posílat informace o nových článcích, termínech přednášek či letních táborů a jiných akcí, které pořádáme.

Registrací dáváte souhlas se zpracováním vaší e-mailové adresy pro zasílání newsletterů po dobu maximálně 5 let. Odhlásit se můžete kdykoliv jediným kliknutím v každém e-mailu. Jak chráníme vaše osobní údaje »

© BASIC Česká republika, z.s. | ochrana osobních údajů | cookies

Vytvořil MD webdesign - tvoříme obchodně úspěšné weby

Studijní centrum BASIC je oprávněno používat služby Applied Scholastics®. Applied Scholastics® je ochranná známka ve vlastnictví mezinárodní organizace Association for Better Living and Education International a je použita s jejich svolením.

Top