Jak na domácí úkoly
Publikováno: 13. 2. 2022 | rubrika: Jak na učení
Ach jo, musíme ještě udělat domácí úkoly.
Dělat doma domácí úkoly není vždy jednoduché. Někdo se na ně těší, jiný k nim má odpor…
Na domácí úkoly existují dva názory. Jeden, že je to aktivita navíc a děti by se s nimi neměly zatěžovat. Druhý, že děti úkoly potřebují. Někteří rodiče je vyžadují i ve školách, kde se nedávají. Jestli je dobré nebo špatné domácí úkoly dávat, je individuální.
Ale pojďme se podívat, jak je co nejjednodušeji zvládat.
- Stanovte si s dítětem pravidelnou dobu, kdy bude dělat domácí úkol. Ideálně každý den ve stejný čas. Děti by měly fungovat podle časového rozvrhu. Někomu mohou vyhovovat odpolední hodiny, jiný bude dávat přednost podvečeru.
- Prostředí pro učení bez rušivých faktorů. Dobré je, aby dítě mělo svůj tichý pracovní koutek, kde se může úkolům věnovat. Je důležité, aby ho nic nevyrušovalo a nebralo mu pozornost. Dejte prosím pozor na sledování televize, poslouchání rádia, telefon,…

- Než začnete s úkoly, chvíli si s dítětem jen tak povídejte. Zeptejte se ho, jak se celý den mělo, co řešilo, co se mu povedlo… Prostě ho nechte vypovídat. Tento bod je velice důležitý jak z hlediska výchovy, tak i učení. Jednak ho učíte komunikovat, ale i si vybavovat informace, které za celý den nasbíralo. Když vám je povypráví, následně mu neberou jednotky pozornosti a může se lépe soustředit na úkoly.
- Také zabezpečte, že je dítě najedené, napité… Nebude mít potřebu od úkolů odbíhat.
- Naučte dítě, ať si nejprve úkoly rozvrhne. Ze začátku mu můžete pomoci. Nechte ho, ať si udělá seznam úkolů a následně vybrat, který udělá jako první, druhý,… Tímto postupem ho učíte, i do budoucna, si organizovat práci a aktivity.
- Učte dítě, již od samého začátku, k samostatnosti. Nezasahujte do úkolů víc než je nutné a určitě je nedělejte za dítě. Pokud něčemu nerozumí, vysvětlete mu to nebo se ho spíše snažte navést na řešení, ale nevypracovávejte je za něj. Pokud úkoly zvládá sám, roste mu zdravé sebevědomí.
- Pozor na opravování a upozorňování na chyby! Může se stát, že má dítě v úkolu chyby či se vám nelíbí, jak úkol vypracoval. Upozorňováním na chyby ho můžete silně demotivovat. Zaujměte opačný přístup. Podívejte se, co je v úkolu správně či hezky uděláno, a za to dítě potvrďte. Na chyby se ho snažte navést, aby si je našel a opravil. Snažte se nepoužívat slova jako chyba, špatně,… Pokud se dítě teprve učí psát, nechte ho, ať si vybere písmenka či slova, která se mu nejvíce líbí, jak napsal. Následně ho potvrďte a řekněte mu: „A nyní to zkus takto, to určitě zvládneš.“

- Náš přístup a emoce hrají velkou roli. Postoje a emoce jsou nakažlivé. Pokud budete mít negativní postoj a prožívat nízkou emoci k úkolům, přenesete to i na dítě. Proto nepoužívejte: „Musíme na úkoly a učit se.“, „Můžeš si hrát, až se naučíš.“, „ Mě se také nechce a musím“… V tom případě dítě nepůjde úkoly dělat s nadšením, ale s odporem. S tím se pojí i větší chybovost. Zkuste to radši takto: „Ukážeš mi, co ses dneska naučil?“ „A jak se to píše?“…
Potřebujete pomoci s domácími úkoly nebo s učením?
Chcete dostávat upozornění do e-mailu?
Budeme vám posílat informace o nových článcích, termínech přednášek či letních táborů a jiných akcí, které pořádáme.
Registrací dáváte souhlas se zpracováním vaší e-mailové adresy pro zasílání newsletterů po dobu maximálně 5 let. Odhlásit se můžete kdykoliv jediným kliknutím v každém e-mailu. Jak chráníme vaše osobní údaje »
Sdílejte článek na sociálních sítích