Má vaše dítě problémy s učením? Potřebujete poradit? OBRAŤTE SE NA NÁS ->>

Jak dlouho se s dětmi učit?

Velice často dostáváme od rodičů jednu otázku: „Jak dlouho by se měly děti učit?“

Vím, že byste rádi slyšeli jasnou odpověď, ale jasná odpověď není.

Každý z nás je unikát, každý rodič, každé dítě. A na každého platí něco úplně jiného.

Jediné, co můžeme udělat, je dát pár dobrých rad. Pak už je na vás, rodičích, abyste vyzkoušeli, co funguje a co ne.

Ono je to tak trochu jako ve vztazích. Každý vztah je unikát, každý vztah potřebuje to a to, druhý potřebuje zase toto a ono. Je to práce. Nelehká. Ale když pracujete sami na sobě, vnímáte druhé, nasloucháte, díváte se dovnitř, uvědomujete si své reakce a jste schopni je korigovat a toto probíhá na obou stranách, vztah roste. A je v něm hezky. A něco podobného je i u učení a u práce s dítětem.

 

Také je tady vztah, rodič a dítě, dítě a rodič. A také je to práce.

 

A na každý vztah bude platit něco jiného. Je to o tom, co se rozhodnete do vztahu rodič a dítě/školák investovat. Velmi na tom záleží, protože potom uvidíte,

jak bude reagovat dítě a co bude vracet zpět v rámci reakce na Vaše konání.

Když se podíváme na prvňáčky, je jasné, že ti Vaši pomoc potřebují. Potřebují se naučit, že dělání si úkolů je jedna z priorit. Jakmile přijdou ze školy po družině, vezmou si malou svačinu, napijí se a šup na úkoly. Ono je to vlastně tak, jako s malými dětmi. Také je učíte co a jak, že se ráno myje obličej, zoubky, atd. Tady je to také. A je třeba vytrvat.

Ano, dětem se moc nebude chtít, budou koukat, co se kde děje, ale postupně se to naučí. Chce to vytrvat. První třída je pro malé děti velmi náročná a ony potřebují vedení.

Některé více, některé méně. Zároveň potřebují Vaši trpělivost, povzbuzení, ochotu ukazovat co a jak. Ony se tím učí. Dáváte jim základ pro přípravu do školy.

Co se čtení týče, je třeba neustále procvičovat písmenka, slabiky, tak aby se jim později písmena nepletla. A to samé v matematice. Procvičovat formou hry – počítání aut, brambor při vaření. Cokoliv Vás napadne.

Veďte je k samostatnosti, ať samy zkouší, vymýšlejí, jak a co udělat, ať se snaží. Ukazujte jim jak a co, když píší. Povzbuzujte je, když se něco nepovede. Dejte jim prostor. Tím jim dáváte možnost dělat ten určitý úkon samostatně, stavíte základy samostatnosti a uvědomění si, že je to jejich práce. Že je to jejich. Vy jste jen taková ta berlička, která pomůže a která pak může časem vymizet. Samozřejmě, že u prvňáčků a druháčků toho času u učení tolik nestrávíte.

 

U starších dětí je to již jiné. Třeťáci, čtvrťáci, páťáci,…již znají koloběh. A samy by si měly udělat úkoly. Vy byste je správně měli jen zkontrolovat. Případně jim ukázat místo, které je potřeba opravit a dát jim prostor, to udělat samostatně. Pokud uvidíte, že neví, pak pomoci. Vysvětlit a ukázat jak. Bez rozčilování a hodnocení. Prostě pomoci.

 

Tady platí jedna velmi důležitá věc – je velmi důležité, aby měly děti zvládnuté základy.

 

Každý další školní rok ve škole staví na předchozím, a pokud děti nezvládají základy, těžko se zvládnou posunout a učit se samostatně. Proto je tak velmi důležité se věnovat dětem v první a druhé třídě. Když se děti samy učí, přezkoušejte je. Ptejte se jich na látku. Z různých stran. Chtějte po nich, aby Vám odpovídaly svými slovy. Aby dokázaly vysvětlit různá slova. Tak budete mít jistotu, že děti látce rozumějí. Ony se tím budou učit dívat se na probíranou látku z různých stran. A budou vědět, že biflování textu jim v tuto chvíli nepomůže. A pokud nebudou vědět, ukazujte jim, jak se na daný text dívat, na co se zaměřit, jak se ptát. Ony se tím budou učit, jak zvládat těžší látku.

 

Ještě se vrátím k samostatnosti. Samostatnost úzce souvisí s povinnostmi, které děti doma mají.

 

Pomáhají? Dělají domácí práce? Nebo si uklízí jen to své? Dělají něco navíc, co je prospěšné pro celou rodinu?

Pokud ano, tyto děti se snáze přizpůsobí rytmu školy a povinnostem. Snadněji přebírají zodpovědnost.

Potřebujete poradit s učením? Rádi vám pomůžeme!

 

Další pokračování článku

Jak dlouho se učit s prvňáčky a druháčky?

Jak dlouho se učit s třeťáky, čtvrťáky a páťáky?

Jak dlouho se učit s dětmi na druhém stupni?

 

Článek pro vás připravila: Kateřina Sazmová a Veronika Smejkalová.

Chcete dostávat upozornění do e-mailu?

Budeme vám posílat informace o nových článcích, termínech přednášek či letních táborů a jiných akcí, které pořádáme.

Registrací dáváte souhlas se zpracováním vaší e-mailové adresy pro zasílání newsletterů po dobu maximálně 5 let. Odhlásit se můžete kdykoliv jediným kliknutím v každém e-mailu. Jak chráníme vaše osobní údaje »

© BASIC Česká republika, z.s. | ochrana osobních údajů | cookies

Vytvořil MD webdesign - tvoříme obchodně úspěšné weby

Studijní centrum BASIC je oprávněno používat služby Applied Scholastics®. Applied Scholastics® je ochranná známka ve vlastnictví mezinárodní organizace Association for Better Living and Education International a je použita s jejich svolením.

Top